
United States General Accounting Office 

Briefing Report to the 
Honorable Arlen Specter 
United States Senate 

April 1986 UNITED NATIONS 

Content of and 
Charges for Radio 
Broadcasts 
Transmitted by the 
Voice of America 

129749 

GAO/NSIAD-86114BR 



I ’ 



NAtIONAl SECURITY AND 
INTERNATIONAL AFFAIRS DIVISION 

B-222268 

UNITED STATES GENERAL ACCOUNTING OFFICE 
WASHINGTON, D.C. 20548 

April 30, 1986 

The Honorable Arlen Specter 
United States Senate 

Dear Senator Specter: 

As you requested, we are providing information on U.N. 
radio programs which, until recently, were broadcast from Voice 
of America (VOA) transmitters under annual leasing contracts 
between the united Nations and the U.S. Information Agency 
(USIA). Due to a sizable rate increase proposed by USIA for VOA 
transmission services for 1986, the United Nations suspended 
these broadcasts in January 1986, when the old contract 
expired. According to a U.S. official, the United Nations is 
considering resuming the broadcasts, at least on a limited 
scale, when the General Assembly opens in September 1986. 

This report supplements our April 18, 1986, report to you 
on U.N. public information materials.1 That analysis included 
U.N. radio programs which are taped and sent by mail to users 
around the world but did not include U.N. radio programs 
broadcast by shortwave over VOA transmitters. We did not 
include these programs because (1) written transcripts were not 
available and (2) a representative sample could not be made 
since most tapes are destroyed once the programs are broadcast. 

Although we were unable to conduct a systematic analysis of 
ULN. programs transmitted by VOA, we listened to a collection of 
22 taped programs broadcast in English to the Caribbean and 
Asian regions in 1984 and 1985 and made an informal assessment 
of their content. We found instances of both favorable and 
unfavorable treatment of the United States and U.S. policy 
interests in these programs. 

In examining the leasing arrangements between the United 
Nations and USIA, we found that USIA has subsidized past 
broadcasts by charging a rate which included only the direct 
costs of VOA transmission services. For 1985, USIA charged the 
United Nations $30 per broadcast hour for the 3,048.8 hours 

IUnited Nations: Analysis of Selected Media Products Shows 
Half Oppose Key U.S. Interests (GAO/NSIAD-86-98, Apr. 18, 
1986) 



broadcast, for a total of $91,464. The proposed new rate is 
$179 per broadcast hour-- an increase of about 500 percent. The 
higher rate is comparable to the lowest rate which VOA itself 
currently pays in leasing time on the transmitters of other 
international broadcasters. 

If the U.N. broadcasts over VOA are resumed, we believe the 
Department of State should examine some of these broadcasts as 
part of its effort to strengthen its review of U.N. public 
information materials. 

BACKGROUND 

The United States beqan providing radio transmission 
services to the United Nations in 1946. At that time, the 
arrangement was seen as a temporary measure until the United 
Nations could acquire its own transmitter, a plan long since 
abandoned. In the early years, the United Nations contracted 
for broadcast time directly with the VOA licensees operating the 
transmitters. More recently, it has entered into annual leasing 
contracts with USIA for these services. The Radio and Visual 
Services Division of the U.N. Department of Public Information 
has been responsible for negotiatinq this contract with USIA. 

The contract covering calendar year 1985 specified that 
USIA would provide shortwave radio transmission services at a 
rate of $30 per broadcast hour for a projected 4,211 transmitter 
hours for U.N. dispatches, General Assembly meetings, emergency 
Security Council meetings, and special sessions. VOA also 
agreed to extend its services if U.N. requirements exceeded this 
projected level. The agreement was subject to VOA program 
priorities; that is, VOA broadcast schedules and requirements 
were to take precedence over any U.N. request for transmitter 
time. 

'VOLUME OF BROADCASTS 

In 1985, U.N. radio programs were broadcast in 13 lanquaqes 
to Latin America and the Caribbean, Africa, the Far East and 
Pacific, and Europe over VOA transmitters in both the United 
States and foreign countries. From September through December, 
when the General Assembly met, broadcasts were made 6 days a 
week. Broadcasts were made only on Fridays and Saturdays for 
the remainder of the year. VOA transmissions of U.N. radio 
programs in 1985 by transmitter location are shown on the next 
pa9e. 

2 



VOA Transmissions of U.N. Radio Broadcasts 
Durina Calendar Year 1985 

Location 

Bethany, Ohio 138.0 
Delano, California 202.0 
Greenville, N.C. 11994.7 
Monrovia, Liberia 280.1 
Tinang, Philippines 195.0 
Tangier, Morocco 239.0 

Total 

Hours 

3r048.8 

USIA CHARGES FOR BROADCAST SERVICES 

USIA has historically charged the United Nations only for 
the direct costs of its transmissions. These costs, which 
include electrical power and replacement part expenses, amounted 
to $30 per broadcast hour in 1985. According to the U.S. 
Mission to the United Nations, the reasonable rates which USIA 
has offered may be at least partly responsible for the 
substantial expansion of U.N. radio broadcasts in recent 
years --from 1,735 hours in 1983 to 3,048.8 hours in 1985. 

VOA officials told us that, in early 1985, an emphasis on 
cost cutting led the agency to re-examine the way it was 
calculating the rates it was charging the United Nations and 
others for transmission services provided on a reimbursable 
basis. In April 1985, VOA officials advised the United Nations 
that it would be recalculating the rate for 1986 to more 
accurately reflect the actual costs of VOA transmissions. In 
December 1985, VOA notified the United Nations that it was pro- 
posing a new rate of $179 per broadcast hour for its 1986 broad- 
cast services. According to VOA, this figure represents the 
full cost of the transmissions, including power, replacement 
parts, and a pro-rated share of VOA indirect costs, including 
salaries, facility support, and investment in plant and equip- 
ment. 

Although forewarned of an increase, U.N. officials were 
apparently not prepared for the extent of the increase--almost 
500 percent over the 1985 rate. In March 1986, the U.N. 
Secretariat notified the U.S. mission that, in view of budgetary 
constraints, it was suspending its broadcasts until further 
notice. The last broadcast under the old contract was made on 
January 3, 1986. 

One U.S. mission official advised us that the current 
suspension of broadcasts is not a serious loss to the United 
Nations since it normally broadcasts only on the weekends at 
this time of year. He said that the United Nations is consider- 
ing resuming the broadcasts, at least on a limited scale, in the 
fall when the General Assembly is in session. 

3 



In addition to programs broadcast from VOA facilities in 
1985, the United Nations broadcast news in Arabic from Italian 
transmitters and in Russian from Swiss transmitters. VOA 
officials do not have information on what the United Nations 
pays for these broadcast services. VOA itself leases 
transmission time from two international broadcasters in Latin 
America and the Caribbean and pays $167 and $240 per broadcast 
hour, respectively, for these services. The $179 rate which VOA 
has proposed to the United Nations is therefore comparable to 
the lowest rate which VOA currently pays for such transmission 
services. However, VOA officials said they had recently been 
advised that they should expect a substantial increase in the 
$167 rate when the contract is reneqotiated. 

CONTENT OF RADIO PROGRAMS 
BROADCAST OVER VOA 

VOA monitors only the technical quality of the broadcasts, 
so officials could provide no insiqht into the content of U.N. 
radio programs. At our request, the U.N. Radio and Visual 
Services Division made available to us taped radio proqrams 
which had been broadcast over VOA facilities and were on file at 
U.N. Headquarters in New York. Althouqh most broadcast tapes 
have been destroyed, tapes of programs which the United Nations 
believes are especially noteworthy are sent to users around the 
world and copies are retained at U.N. Headquarters. We do not 
know how representative the tapes we reviewed are of all the 
proqrams broadcast. 

To provide some baseline for analysis, we selected proqrams 
which, accordinq to U.N. indexes, provided features on the four 
topics included in our recent report to you on U.N. public 
information materials--apartheid, disarmament, new world orders, 
and the question of Palestine. The 22 proqrams we reviewed 
represented all the Enqlish-lanquaqe tapes on file which were 
broadcast durinq the September throuqh December General Assembly 
periods in 1984 and 1985 and which contained excerpts on the 
four topics. We excluded proqrams which provided only news 
coverage of U.N. events. The selections were from three U.N. 
proqrams: Caribbean Echo, U.N. Caribbean News Maqazine, and 
U.N. Callinq Asia. 

Two GAO evaluators listened to these tapes to identify 
how U.S. interests related to the four topics were presented. 
The evaluators used the criteria provided by the State 
Department for our earlier analysis to define what positions 
would be considered contrary to U.S. interests. (See app. III 
in our April 18, 1986 report.) In addition to the excerpts on 
these topics, we evaluated discussions on other topics in these 
same proqrams when the United States or U.S. policies were 
specifically mentioned. 

We found instances of both favorable and unfavorable 
treatment of the United States and U.S. policy positions in the 
proqrams. On the favorable side, we identified at least two 

4 



programs in which U.S. positions appeared to have been given 
greater attention than the opposing view. One included lengthy 
criticism of the Vietnamese occupation of Kampuchea; the other 
afforded full explanations of Western objections to a resolution 
proposed by developing countries regarding establishment of a 
new world information and communication order. 

In contrast to this favorable treatment, we found instances 
in which the United States and U.S. policy interests were 
unfavorably treated in 12 programs. For example: 

Unfavorable nresentation 

Criticism of U.S. or other 
Western countries' policies 
without explaining their 
positions. 

More favorable treatment 
of Soviet bloc positions than 
of Western positions. 

Unnecessarily critical remarks 
about the United States. 

Themes which were presented in ways opposing U.S. interests 
included imposition of mandatory international sanctions against 
South Africa, criticism of continued commercial and economic 
ties with South Africa, espousement of Soviet positions on 
disarmament, and uncritical acceptance of alleqed Israeli human 
rights abuses in the occupied territories. 

Example 

Several statements from 
African states criticized 
U.S. "collaboration" with 
South Africa on apartheid. 
No Western spokesman was 
included. 

Entire feature was devoted 
to Soviet view on 
establishinq the Indian 
Ocean as a zone of peace. 
Narrator provided no 
insight into Western 
reservations on convening 
a conference on this 
issue. 

Narrator passed on uncon- 
firmed reports that the 
United States had 
pressured the United 
Kingdom on its decision to 
withdraw from the United 
Nations Educational, 
Scientific, and Cultural 
Organization. 

CONCLUSIONS 

The past method of computing charges to the United Nations 
for VOA broadcast services has resulted in the United States 

5 



subsidizinq the broadcasts-- a further cost of U.S. participation 
in the United Nations which may not have been readily apparent. 
Charqinq the United Nations for the full cost of the transmis- 
sions should remove this subsidy. 

Because U.N. broadcasts transmitted by VOA are not 
monitored, U.S. officials do not know to what extent these 
proqrams support or oppose U.S. policy interests. The U.N. 
Department of Public Information observed in 1983 that, with 
approximately 1.2 billion radios in the world, it considered 
this medium the most effective means of disseminatinq 
information on a qlobal scale. If this is correct, the U.N. 
broadcasts could have a considerable impact on world 
understandinq of U.S. policy positions. 

In our earlier report to you, we recommended that the 
Secretary of State develop a review to better monitor selected 
U.N. public information materials. In its comments on our draft 
report, the Department of State said it has taken steps to 
strenqthen its review of such materials and to ensure that 
effective action is taken when biased materials are identified. 
Although we made only a limited analysis of issues related to 
the U.N. broadcasts from VOA facilities, we believe that if the 
broadcasts are resumed, the Department of State should include 
these proqrams in its review of U.N. public information 
materials. 

We conducted this review at the U.S. Mission to the United 
Nations and U.N. Department of Public Information in New York, 
and at the Voice of America in Washington, D.C. We reviewed 
agency files at the U.S. mission and the VOA and discussed the 
contents of this report with the Department of State, VOA, and 
U.S. Information Agency officials. We did not discuss the 
report with U.N. officials nor did we validate the reasonable- 

' ness of VOA's proposed new rate. 

We are sending copies of this report to the Department of 
State, U.S. Mission to the United Nations, U.S. Information 
Agency, Office of Management and Budget, and appropriate con- 
qressional committees and will make copies available to other 
interested parties upon request. 

Sincerely yours, 

(472108) 

Frank C. Conahan 
Director 

6 

, 



‘. 

Requests for copies of GAO reports should be sent to: 

U.S. General Accounting Office 
Post Office Box 6015 
Gaithersburg, Maryland 20877 

Telephone 202-275-6241 

The first five copies of each report are free. Additional copies are 
$2.00 each. 

There is a 25% discount on orders for 100 or more copies mailed to a 
single address. 

Orders must be prepaid by cash or by check or money order made out to 
the Superintendent of Documents. 



united states 

General Accounting Office 
Washington, DC. 20648 

Offipial Business 
Pen@lty for Private Use $300 

I ’ 

9 

\ c u . . ..I-- 

I--- 

..-- 

/ ” -.. ,__._ 
. 




